ИЗЛОЖБИ / ВРЕМЕННИ


Альоша и котката - проект на Катарина Свобода и Камен Стоянов
Инсталация
(19 юни - 30 септември 2020, зала Стефан Фъртунов)


Альоша и котката е инсталация, която включва филм за една необичайна среща пред паментика на Альоша на хълма Бунарджика в Пловдив и архивни фотографии. Чрез средствата на песента, филмът показва две различни гледни точки към паметника, неговата предистория и как се раждат митологиите. На появилата се през 1966 година и добила голяма популярност песен Альоша главните герои Васил и Катарина отговарят със специално създадената за филма песен Алексей Скурлатов.

Катарина Свобода е родена през 1984 в Грац, Австрия. Творчеството й се основава главно върху видеото, но работи и в областта на фотографията, инсталацията и пърформанса, винаги свързани с движещи се изображения. Завършила е Академията по изящни изкуства и Университета за приложни изкуства във Виена.

Участва в национални и международни изложби: Кунстхале Люцерн, Щвейцария (2018 ); WRO Биенале на медийното изкуство, Вроцлав, Полша (2017); BJCEM Биенале за млади художници, Тирана, Албания (2017); Manhattan Bridge, Ню Йорк, САЩ (2017); Корнър Колидж, Цюрих, Швейцария (2017); Галерия Владимир Назов, Загреб, Хърватия (2017). Сред самостоятелните й изложби се нареждат FLUCA - Австрийски културен павилион, Пловдив (2019); SewonArtSpace, Джокякарта, Индонезия (2018); Галерия Клубнова, Бърно, Чехия (2016) и други.

Катарина Свобода е носител на няколко награди и стипендии, включително 2018 Facade Video Prize от Пловдив и творческа резиденция в Индонезия, осигурена от Австрийското канцлерство през 2018.

Камен Стоянов е роден през 1977 в Русе. Живее и работи във Виена и София. Завършил е живопис в Националната художествена академия в София и визуални изкуства и културология в Академията по изящни изкуства във Виена. Негови филми, видео филми, акции, инсталации, фотографски творби и пърформанси са представяни на много изложби, фестивали и биеналета, между които: В двореца, Международен фестивал за късометражно кино, Варна (2019); Градска галерия на Любляна, Словения (2019); Измерения на публичното, 24. Габровско биенале (2019); Кунстхале Екснергасе, Виена, Австрия (2019); Галерия Сариев, Пловдив (2019); Кунстхале Баден-Баден, Германия (2018); Международен фестивал за видео изкуство в Москва, Русия (2018); (2019); Попитайте художника, Галерия Сариев, Пловдив (2017); WRO Биенале за медийно изкуство, Вроцлав, Полша (2017); Фестивал SPIELART, Мюнхен, Германия (2015); Фестивал Трансмедиале, Берлин, Германия (2014); Камера Австрия, Грац, Австрия (2013); 17. Биенале в Сидни, Австралия (2010); Аичи триенале, Нагоя, Япония (2010); Кунстхале Будапеща, Унгария (2010); Европейско биенале за съвременно изкуство Манифеста 7, Трентино, Италия (2008); 6. Международно биенале за съвременно изкуство в Гюмри, Армения, (2008); MUMOK Виена, Австрия (2008).

Носител е на многобройни награди, между които наградите The Sovereign European Art Prize (2011), Otto Mauer Award, Австрия (2011), Walter Koschatzky Art Award (2011), Art Prize Europe?s Future, Лайпциг, Музей на съвременното изкуство (2008), MUMOK Prize for the Zone1 at VIENNAFAIR (2007), Награда за визуални изкуства на град Виена (2007), както и творчески резиденции в Мексико Сити (2019), Цюрих (2016) и Лос Анджелис (2012).

Альоша и котката е проект, създаден и реализиран в рамките на резидентната програма АДАТА на Пловдив 2019 – Европейска столица на културата, и с допълнителната подкрепа на австрийският фонд Ото Мауер.


В това време на едно друго място/100 години чешки комикс - гостуваща изложба
Комикс
(19 юни - 31 декември 2020, зала Стефан Фъртунов)


Изложбата В това време на друго място / 100 години чешки комикс се организира в партньорство с Чешкия културен център в София и ще гостува в Габрово до края на 2020 година.

Вернисажът бе предвиден като част от програмата по случай 1 април и 48-ия рожден ден на Смешната къща, и макар и със закъснение, посетителите на Музея на хумора и сатирата ще имат възможност да се запознаят с най-доброто от чешкия комикс, създадено през последните 100 години.

Проектът е реализиран през 2019 година и е част от събитията, отбелязващи 100 години от създаването на Чехословашката република (1918 г. ) Самата изложба е резултат от съвместната работа на Чешките центрове в Европа в партньорство с Института за чешка литература към Академията на науките на Чешката република и Философския факултет на Университета Палацки в Оломоуц.

Стогодишнината от основаването на Чехословашката република предлага уникална възможност за равносметка на историята на чешкия комикс (както и на образа на историята в комиксите). Чрез тематичен фокус върху основните жанрове, повратните моменти и интеркултурните влияния, изложбата търси да представи това чешко изкуство в многообразните му форми и исторически взаимовръзки. А разказът за това какво и как се е случвало в това време и на друго място, ще позволи на посетителите да разберат по-добре какво се случва тук и сега.


Жени карикатуристи - гостуваща изложба
Карикатура
(6 март - 17 май 2020, зала 5)


Според Международната мрежа за защита правата на карикатуристите в света, жените обхващат по-малко от 5% от общността на политическите карикатуристи. Въпреки това, с остри лакти и остри пера те успяват да обособят едно ново пространство, където да се чуят гласове им, особено по време на след движението Арабска пролет, а и в Южна Азия. Затова е необходимо жените да имат свои изложби, свои конкурси и награждавания. Този конкурс акцентира върху творчеството на жените-карикатуристи с надеждата то наистина да бъде забелязано от редактори и издатели, от глобалната общност карикатуристи и от целия свят.


Изложбата представя 100 творби на феноменални жени от цял свят, достигнали до финала на конкурса „Международна награда за жена-карикатурист 2019“. Той се организира от United Sketches - международна организация в защита свободата на изразяването и карикатуристите в изгнание, основана през 2015 година и базирана в Нормандия, Франция. За участие в конкурса са получени повече от 1 000 творби от 260 карикатуристки от 57 страни – силно доказателство за необходимостта от подобни форуми, където жените да покажат творчеството и ценния си опит по важни обществени и екологични въпроси.

Четиринадесетчленното международно жури, състоящо се от световно известни илюстраторки, карикатуристки и активистки, присъди Голямата награда на Доаа Еладл от Египет, а наградата за млад автор - на Камила де ла Фуенте от Венецуела/Мексико.

Изложбата се открива едновременно в различни галерии по света в чест на Международния ден на жените.

Европа на български - гостуваща изложба
Плакат
(6 февруари – 22 март 2020, зала 6)

Изложбата „Европа на български“ е най-новият проект на платформата за плакатно изкуство plakatkombinat.com, представящ 25 произведения на съвременни български визуални артисти. Всеки от плакатите съдържа дума, изписана на българска кирилица и предлага игра от ярки визуални хрумвания.

Някои от думите в проекта са заимствани от друг проект – „Графонетика“, който представя сходството между изговарянето и изписването на определени културни понятия в европейските езици, като например: опера, дует, идея, утопия, технология, естетика, Европа, атмосфера, мелодия, археология.

Куратор на изложбата е Анна Симеонова, а текстовете, придружаващи плакатите в изложбата „Европа на български“ са изписани с български кириличен шрифт „Комета“ на художника Кирил Златков.

24. Биенале на хумора и сатирата в изкуството - Габрово 2019
Нонумент - документална изложба
(13 септември 2019 – 22 март 2020, зала 7)

Изложбата е последното събитие в рамките на 24. Габровско биенале на хумора и сатирата в изкуството и е посветена на темата му Измерения на публичното. Реализира се с подкрепата на програма Творческа Европа на Европейската комисия и Национален фонд Култура.

Заглавието Нонумент означава монумент, който е загубил или променил символната си стойност в резултат на промени в политиката, икономиката или социалната сфера. Той е продукт на отмряла идеология или е създаден като място за възхвала и памет. Но днес се оказва в забвение, занемарен и оставен на влиянието на времето, но напомнящ за непостигнати утопии, принуда и съучастие.

Изложбата представя примери от Централна и Източна Европа от платформата www.Nonument.org, като специално внимание е обърнато на паметника на връх Бузлуджа, създаден като дом на Българската комунистическа партия в центъра на страната, върху планински връх, така че да се вижда от север и юг.

Представени са документални материали, фотографии и филми от проектирането, планирането, строежа, функционирането, затварянето, разграбването и разрухата на монумента. Карикатуритури и вицове допълват документалната част на експозицията.
24. Биенале на хумора и сатирата в изкуството - Габрово 2019
Град Градина - изложба за деца
/18 май - 30 септември 2019, зала 4/

Изложбата е създадена специално за деца в рамките на 24. Биенале на хумора и сатирата в изкуството, Габрово 2019. Неин автор е художничката Невена Екимова, която разработва темата на Биеналето Измерения на публичното, приканвайки децата да се научат да изследват, да участват активно, да променят и обсъждат заедно важните въпроси около Град Градина.

В Град Градина децата имат свободата да проявят въображение, находчивост и грижа за околната среда като разкрасяват улиците на града, спасяват бездомни котета, правят бомби от семена, учат се да вземат решения в група. Всъщност, всеки град може да се превърне в градина, ала само в Град Градина белите имат добър край.

Интерактивно-генеративни формации, 2014-2017 - авторски проект на Светослав Косев и Атанас Марков
Дигитална инсталация
/8 декември 2017 - 30 ноември 2018, пред кривите огледала/

В деня на студентския празник, 8 декември, Музеят „Дом на хумора и сатирата“ открива дигиталната инсталация „Интерактивно-генеративни формации 2014-2017“. Мястото й, пред любимите на посетителите криви огледала, играе важна роля във възприятието и преживяването на творбата, съпоставяйки образите от огледалата с предлаганата виртуална среда, в която зрителят става участник. Проектът бе представен в Дома на хумора и сатирата по време на хакатона Gabrovo Game Jam през януари 2017 година.

Инсталацията „Интерактивно-генеративни формации“ е дело на авторския екип Светослав Косев и Атанас Марков. Представлява диалог между зрителя и произведението под формата на виртуално поле, в което всеки зрител се появява на екрана като силует във вид на мрежа от линии и има способността да влияе на самото произведение. Линиите са свързани с алгоритъм, което прави произведението освен интерактивно и генеративно. В тази виртуална среда, на псевдослучаен принцип свободно се разпръсква мрежа от точки, които имат определeни физични свойства. Те се свързват помежду си със същия алгоритъм като контура на зрителя, като по този начин се търси графичното усещане. Малките точки имат гравитация и падат, но също така могат да взаимодействат при сблъсък с потребителите или помежду си. В допълнение има и по-големи цветни „топки“ (за настоящата инсталация те са заменени със запазения знак на Музея), които също участват в тази виртуална сцена с физични зависимости. Целта е да се подтикне зрителят към по-активно участие и чрез елемент на игра да бъде въвлечен в тази виртуална среда.

Светослав Косев е преподавател по графичен дизайн и перспектива, доцент във Факултета по изобразително изкуство към ВТУ „Св.св.Кирил и Методий“.

Атанас Марков e главен асистент по компютърна графика и мултимедийни технологии към ВТУ „Св.св.Кирил и Методий“.