ИЗЛОЖБИ / ВРЕМЕННИ


Жени карикатуристи - гостуваща изложба
Карикатура
(6 март - 17 май 2020, зала 5)


Според Международната мрежа за защита правата на карикатуристите в света, жените обхващат по-малко от 5% от общността на политическите карикатуристи. Въпреки това, с остри лакти и остри пера те успяват да обособят едно ново пространство, където да се чуят гласове им, особено по време на след движението Арабска пролет, а и в Южна Азия. Затова е необходимо жените да имат свои изложби, свои конкурси и награждавания. Този конкурс акцентира върху творчеството на жените-карикатуристи с надеждата то наистина да бъде забелязано от редактори и издатели, от глобалната общност карикатуристи и от целия свят.


Изложбата представя 100 творби на феноменални жени от цял свят, достигнали до финала на конкурса „Международна награда за жена-карикатурист 2019“. Той се организира от United Sketches - международна организация в защита свободата на изразяването и карикатуристите в изгнание, основана през 2015 година и базирана в Нормандия, Франция. За участие в конкурса са получени повече от 1 000 творби от 260 карикатуристки от 57 страни – силно доказателство за необходимостта от подобни форуми, където жените да покажат творчеството и ценния си опит по важни обществени и екологични въпроси.

Четиринадесетчленното международно жури, състоящо се от световно известни илюстраторки, карикатуристки и активистки, присъди Голямата награда на Доаа Еладл от Египет, а наградата за млад автор - на Камила де ла Фуенте от Венецуела/Мексико.

Изложбата се открива едновременно в различни галерии по света в чест на Международния ден на жените.


Нова българска типография 2 - гостуваща изложба
(13 февруари – 30 април 2020, зала "Стефан Фъртунов")


Представените в изложбата 90 примера, достъпни на www.typography.bg, са обзор на постиженията в шрифтовото изкуство, типографската практика и експерименти в периода 2013–2019 г. Първото издание на Нова българска типография е реализирано през 2013 година в рамките на петото издание на Sofia Design Week. Идеята е на Кирил Златков, който кани 20 автори от няколко поколения, които творят благодарение на и за езика. За разлика от изложбата през 2013 г., настоящата не се ограничава само върху дизайна на кирилицата, а илюстрира като цяло равнището на съвременната типография в България. Представена е работата на различни поколения автори — от класици на българския дизайн до обещаващи студенти.

Типографията е визуално изкуство, област в графичния дизайн, която се занимава с философията и естетиката на шрифтовете, и тяхната употреба. В зависимост от това дали дизайнерската задача е закачлива бележка, изписана на ръка, надпис за запазен знак, пътна табела или дълъг роман, типографията решава специфични проблеми. Най-често типографията се свързва с избора на шрифт, но освен създаването на шрифтове и надписи, типографията включва разполагането на текст в различен контекст, ефективното използване на особеностите на медията и много други неща.

Второто издание на Нова българска типография е ценен документ за естетическите и социални хоризонти на съвременното общество. Изложбата е още един повод за критичен поглед върху действителността, но и нов шанс да открием повече и все по-достъпни възможности за красота в общуването.

Европа на български - гостуваща изложба
Плакат
(6 февруари – 22 март 2020, зала 6)

Изложбата „Европа на български“ е най-новият проект на платформата за плакатно изкуство plakatkombinat.com, представящ 25 произведения на съвременни български визуални артисти. Всеки от плакатите съдържа дума, изписана на българска кирилица и предлага игра от ярки визуални хрумвания.

Някои от думите в проекта са заимствани от друг проект – „Графонетика“, който представя сходството между изговарянето и изписването на определени културни понятия в европейските езици, като например: опера, дует, идея, утопия, технология, естетика, Европа, атмосфера, мелодия, археология.

Куратор на изложбата е Анна Симеонова, а текстовете, придружаващи плакатите в изложбата „Европа на български“ са изписани с български кириличен шрифт „Комета“ на художника Кирил Златков.

24. Биенале на хумора и сатирата в изкуството - Габрово 2019
Нонумент - документална изложба
(13 септември 2019 – 22 март 2020, зала 7)

Изложбата е последното събитие в рамките на 24. Габровско биенале на хумора и сатирата в изкуството и е посветена на темата му Измерения на публичното. Реализира се с подкрепата на програма Творческа Европа на Европейската комисия и Национален фонд Култура.

Заглавието Нонумент означава монумент, който е загубил или променил символната си стойност в резултат на промени в политиката, икономиката или социалната сфера. Той е продукт на отмряла идеология или е създаден като място за възхвала и памет. Но днес се оказва в забвение, занемарен и оставен на влиянието на времето, но напомнящ за непостигнати утопии, принуда и съучастие.

Изложбата представя примери от Централна и Източна Европа от платформата www.Nonument.org, като специално внимание е обърнато на паметника на връх Бузлуджа, създаден като дом на Българската комунистическа партия в центъра на страната, върху планински връх, така че да се вижда от север и юг.

Представени са документални материали, фотографии и филми от проектирането, планирането, строежа, функционирането, затварянето, разграбването и разрухата на монумента. Карикатуритури и вицове допълват документалната част на експозицията.
24. Биенале на хумора и сатирата в изкуството - Габрово 2019
Град Градина - изложба за деца
/18 май - 30 септември 2019, зала 4/

Изложбата е създадена специално за деца в рамките на 24. Биенале на хумора и сатирата в изкуството, Габрово 2019. Неин автор е художничката Невена Екимова, която разработва темата на Биеналето Измерения на публичното, приканвайки децата да се научат да изследват, да участват активно, да променят и обсъждат заедно важните въпроси около Град Градина.

В Град Градина децата имат свободата да проявят въображение, находчивост и грижа за околната среда като разкрасяват улиците на града, спасяват бездомни котета, правят бомби от семена, учат се да вземат решения в група. Всъщност, всеки град може да се превърне в градина, ала само в Град Градина белите имат добър край.

120 години от рождението на Дечко Узунов (1899-1986)
Живопис, рисунка
/22 февруари - 30 април 2019, етаж 3, фоайе/

На 22 февруари 2019 г. се навършват 120 години от рождението на Дечко Узунов (1899-1986). Домът на хумора и сатирата притежава четири негови творби, три от които показва тук. С „Шопите на Елин Пелин” Узунов участва в Биеналето през 1977 г, с „Дон Кихот без Санчо Панса” – в Биенале `83 (платното в момента е изложено в Художествената галерия „Дечко Узунов”, филиал на Софийска градска художествена галерия), а двете рисунки с туш „Шопи” и „Селска кръчма” са дарени от автора през 1988 и 1989 г. Колекцията е сформирана благодарение на амбицията на първия директор на Дома и екипа му да попълва фондовете на Музея с творби на нашите знакови художници.

Дечко Узунов е роден в Казанлък, тук пръв негов учител е хумористът Чудомир. От 1919 г. е студент в Държавното художествено индустриално училище (днес НХА) в класа на проф. Петко Клисуров. През 1922 г. заедно със състудента си Иван Пенков стават специализанти на проф. Карл фон Маар в Мюнхен. По това време там специализират и живеят плеяда млади български творци, литератори и художници, които формират приятелския му кръг и много от тях стават модели за портретите му. След завръщането си в България завършва Художествената академия (1924 г.) в класа на проф. Стефан Иванов. От 1926 г. до 1932 г. е щатен художник в Министерство на просветата, след това преподава живопис в Художествената академия.
Художествената гимназия в Казанлък носи неговото име.
Художественото наследство на Д. Узунов е изключително разнообразно – той създава живопис, графика, илюстрация, оформя книги, занимава се със сценография и декоративна монументална живопис. Работи в жанровете портрет, голо тяло, пейзаж, натюрморт, фигурална композиция с исторически, библейски, митологични и съвременни сюжети. Носител е на редица престижни награди и отличия.

Интерактивно-генеративни формации, 2014-2017 - авторски проект на Светослав Косев и Атанас Марков
Дигитална инсталация
/8 декември 2017 - 30 ноември 2018, пред кривите огледала/

В деня на студентския празник, 8 декември, Музеят „Дом на хумора и сатирата“ открива дигиталната инсталация „Интерактивно-генеративни формации 2014-2017“. Мястото й, пред любимите на посетителите криви огледала, играе важна роля във възприятието и преживяването на творбата, съпоставяйки образите от огледалата с предлаганата виртуална среда, в която зрителят става участник. Проектът бе представен в Дома на хумора и сатирата по време на хакатона Gabrovo Game Jam през януари 2017 година.

Инсталацията „Интерактивно-генеративни формации“ е дело на авторския екип Светослав Косев и Атанас Марков. Представлява диалог между зрителя и произведението под формата на виртуално поле, в което всеки зрител се появява на екрана като силует във вид на мрежа от линии и има способността да влияе на самото произведение. Линиите са свързани с алгоритъм, което прави произведението освен интерактивно и генеративно. В тази виртуална среда, на псевдослучаен принцип свободно се разпръсква мрежа от точки, които имат определeни физични свойства. Те се свързват помежду си със същия алгоритъм като контура на зрителя, като по този начин се търси графичното усещане. Малките точки имат гравитация и падат, но също така могат да взаимодействат при сблъсък с потребителите или помежду си. В допълнение има и по-големи цветни „топки“ (за настоящата инсталация те са заменени със запазения знак на Музея), които също участват в тази виртуална сцена с физични зависимости. Целта е да се подтикне зрителят към по-активно участие и чрез елемент на игра да бъде въвлечен в тази виртуална среда.

Светослав Косев е преподавател по графичен дизайн и перспектива, доцент във Факултета по изобразително изкуство към ВТУ „Св.св.Кирил и Методий“.

Атанас Марков e главен асистент по компютърна графика и мултимедийни технологии към ВТУ „Св.св.Кирил и Методий“.