ИЗЛОЖБИ / ВРЕМЕННИ

Кристо и Жан-Клод. Проекти
Подписани постери и видео материали от проекти на двамата артисти
Роден в Габрово
Документална изложба за живота на семейство Явашеви в град Габрово и първите стъпки на малкия Христо в изкуството
/27 октомври 2017 - 17 юни 2018, Зала "Стефан Фъртунов"/

"Творбите на Кристо и Жан-Клод могат да бъдат разпознати веднага. Възпитан в класическата традиция, Христо Явашев от младини иска да намери своя запазен знак в изкуството. На 21 години съзнателно избира трудния път на художник-eмигрант. Готов е да направи всички жертви. С усилия и талант се вписва в модерния дух на Европа... Кристо предпочита да остане независим от чужди манифести, но споделя щедро името си с Жан-Клод – жената, която го разбира и провокира. Загърбва класическите портрети, които им носят сигурност. Стремежът към новото ги отвежда в Америка... Всеки от проектите им е единствен и се реализира за първи и последен път, функционира като предприятие с администриране, логистика, финанси, проектиране. Кристо и Жан-Клод преминават през всичко това без да нарушат принципите си за абсолютна независимост. Техният уникален модел на финансиране, необвързан с големите галерии и мощните арт дилъри, е уникален за света на изкуството. Произведенията им имат кратък живот, но който ги е видял, ги помни завинаги."
Евгения Атанасова-Тенева

Изложбата Кристо и Жан-Клод. Проекти представя шестнадесет проекта на артистите и някои ранни произведения. Започва с прехода от ранните творби на Кристо, направени в ателието му в Париж (опаковани кутии и бутилки) и Ню Йорк (фасади на магазини), към мащабните проекти, реализирани в градска среда или в природата. Част от изложбата е и видео интервю с Кристо за ранните му творби, заснето в Ню Йорк от доц. Георги Лозанов и режисьора Стоян Радев. Хронологично са представени мащабните проекти на артистите с постери, текст, времева линия и географска карта. Сред проектите са Желязната завеса, Завеса в долината, Опакованият Райхстаг, Чадърите, Опаковани дървета, Опакованият Пон Ньоф. Последният реализиран проект, Плаващите кейове, присъства с видео кадри на Недялко Данов от филма на БНТ Мост към Кристо, направен от Евгения Атанасова-Тенева. Изложбата завършва с проекта Мастабата, върху който Кристо работи понастоящем. Той е планиран за пустинята край Абу Даби и ще бъде най-голямата скулптура в света. За направата й ще бъдат използвани 410 000 разноцветни варела, образуващи мозайка от ярки, блестящи цветове в традицията на ислямската архитектура. Мастабата е древна форма, позната на хората в региона.

Изложбата Роден в Габрово е своеобразна „капсула на времето”, в която разказа води журналистката Евгения Атанасова-Тенева. Тя е консултант и автор на текстовете.
Изложбата представя живота на семейство Явашеви - Цвета и Владимир и техните трима сина, в Габрово. Посетителят ще разбере за ранните години на малкия Христо в Габрово, за момчето, превърнало се в световноизвестния творец Кристо, ще види детските му снимки редом с неговите братя - обичания артист от киното и театъра Анани Явашев и инженер-химика, изобретател на „Верото“ Стефан Явашев. Тук са събрани лични снимки, предоставени от членовете на фамилия Явашеви, както и документи от държавния архив в Габрово и други институции. Показани са стари картини и скъпо пазени спомени от приятели и съученици. Разкриват се важни факти за формирането на Кристо като един от артистите новатори, със собствен принос в изкуството на ХХ и ХXI век. Експозицията напомня и за времето на бурното индустриално развитие на Габрово и историческите обрати, белязали съдбата на града и неговите жители в средата на миналото столетие.
Изложбата завършва с местността Качорите в Габрово, за която Кристо с любов си спомня в интервютата на Евгения Атанасова–Тенева. Там играе с братята си и рисува – дървета, къщи, портрети на хора, селяните, децата им, жените им, стотици рисунки. Качорите е мястото, на което младият студент в Художествената академия се връща отново и прекарва цял месец преди да напусне България. Качорите са най-яркият детски спомен, към който Кристо обича да се връща. Те остават непокътнат символ на абсолютната свобода, жаждата за която определя живота и творчеството му.

Изложбите са организирани от Община Габрово, Музей „Дом на хумора и сатирата” и Сдружение "Нашето по-голямо Габрово" с партньорската подкрепа на БНТ, Държавен архив – Габрово, Регионална библиотека "Априлов – Палаузов", Регионален исторически музей – Габрово, Национална Априловска гимназия, Национална гимназия за приложни изкуства "Тревненска школа", Второ основно училище "Неофит Рилски" и Начално училище "Васил Левски". В изложбите са включени материали, любезно предоставени от семейство Явашеви, Евгения Атанасова – Тенева, доц. Георги Лозанов и Стоян Радев, Драган Немцов (от чийто личен архив е фотографията на Художествения кръжок в Габрово, 1948), Ива Хаджиева, Иванка Здравкова, Гео Кукудов, Иван Господинов и Мариян Костадинов.

По време на изложбите ще бъде показана и програма от прожекции на филми за Кристо и Жан-Клод и техните проекти. Предстои и обявяването на програма от ателиета за деца.

Карикатурен десант
42. Национална изложба на карикатурата
Карикатура
/5 октомври 2017 - 28 февруари 2018, Зала 7/

"Карикатурен десант" е заглавието на мащабно събитие, посветено на изкуството на карикатурата. То представя съвременни творци от България и чужбина, както и световни салони на карикатурата. Домът на хумора и сатирата използва това заглавие за първи път през 2014 година, но карикатурни изложби са неизменна част от есенната програма на Музея дълго преди това. Една такава изложба е Националната изложба на карикатурата, провеждана ежегодно в София.

42. Национална изложба на карикатурата представя годишен преглед на най-новите творби, създадени от родни майстори на рисувания хумор. Тя се организира от секция „Карикатура“ на Съюза на българските художници. В настоящата селекция са включени 133 карикатури на 20 художници от първоначално показаните 300 карикатури на 42 автори през април 2017 в София .

Традиционно изложбата няма определена тема, а всеки художник се представя според собствените си творчески виждания и критерии. Особено впечатление тази година прави отстъплението от политическите теми и втръсналите политически субекти, така обилно карикатурени в предишните издания. Интерпретирани са вечните теми: любов, секс, отношенията между половете, екология, вино, космос, спорт, пари, бизнес и т.н. Присъства и политическият шарж, а и неполитическият – също.

От месец май 1964 г.,когато е Първата обща изложба на карикатурата, с малки прекъсвания във времето, Националната изложба продължава да дава поле за изява на художниците и да подкрепя мисията на карикатурата – да разсмива, да разплаква, но най-вече да провокира зрителя към размисъл.

Карикатурен десант
Тръмп – девет месеца по-късно (от най-добрите карикатуристи в света)
Карикатура
/5 октомври 2017 - 28 февруари 2018, Зала 6/

Тази тематична колекция е специално подбрана от американския карикатурист Дарил Кейгъл, който управлява интернет сайта за карикатура www.Cagle.com. Изложбата включва 131 политически карикатури на 66 водещи редакционни карикатуристи от цял свят. Това е първото мащабно представяне на съвременна американска редакционна карикатура в залите на Дома на хумора и сатирата.

Ето как представя колекцията Дарил Кейгъл:
"Изложените тук карикатуристи са част от моя вестникарски синдикат (CagleWorld.com). Повече от половината вестници в САЩ са абонирани за него, така че тази изложба показва карикатурната гледна точка за Тръпм , която виждат повечето американски читатели. Една трета от Америка подкрепя Тръмп. Защо тогава тук няма карикатури в подкрепа на Тръмп? Редакционната карикатура е негативна художествена форма. Карикатури, които казват нещо приятно са слаби карикатури. Американските редактори често се жалват за липсата на „про-Тръмп“ карикатури.

Редакционните карикатуристи разчитаме на „клишета“, които ни позволяват да рисуваме карикатури, предаващи сложни идеи с минимум думи. Палитрата ни от клишета се ограничава до образи, които читателите биха разпознали и когато има една единствена тема, доминираща новините (Тръмп) и една единствена гледна точка (анти-Тръмп), ставаме свидетели на едни и същи чудовища, пинокиовци и нацисти, които се повтарят до безкрай. Но чудовищата са забавни и още поне три години ще гледаме чудовища ала Тръмп.

Чрез вестникарския синдикат Кейгъл читателите на вестиници в САЩ се запознават с много карикатури от международни карикатуристи, но читателите по света рядко виждат американски редакционни карикатури. Тази изложба е вашата възможност да добиете представа за обществения дебат в САЩ, а той изглежда като Годзила, Кинг Конг, Франкенщайн, , Ку Клукс Клан, Дракула, Хитлер и Сатаната."


Карикатурен десант
Дарил Кейгъл. Редакционна карикатура
Карикатура
/5 октомври 2017 - 28 февруари 2018, Зала 5/

Освен подбраната колекция "Тръмп - девет месеца по-късно", американскиятият карикатурист Дарил Кейгъл показва и своя самостоятелна изложба от 36 карикатури в тазгодишното издание на "Карикатурен десант". Но кой е Дарил Кейгъл?

Той е един от най-продуктивните американски карикатуристи през последните четиридесет години. Учи в колеж на Калифорнийския университет „Санта Барбара“. След това се премества в Ню Йорк, където петнадесет години работи с Мъпетите на Джим Хенсън, илюстрира десетки книги, списания и всякакви продукти. Дарил сътрудничи на много вестници и медийни агенции преди да стане карикатурист на Slate.com през 2000 г. През 2005 г. се премества от Slate.com, за да започне работа като карикатурист на първокласния новинарски сайт msnbc.com, a по-късно NBCnews.com. Понастоящем творчеството на Дарил се разпространява в над 850 вестници на абонамент, включително половината от американските вестници с платено разпространение. През 2001 г. Дарил основава нов синдикат за карикатура, Cagle Cartoons, Inc. (www.Cagle.com), който разпространява неговите карикатури и творчеството на около седемдесет редакционни карикатуристи и колумнисти. Дарил е бивш председател на Националното дружество на карикатуристите и на Фондацията на Националното дружество на карикатуристите.

Дарил Кейгъл бе член на журито на 23. Международно биенале на хумора и сатирата в изкуството - Габрово 2017. Той ще бъде специален гост на "Карикатурен десант"-2017 и ще изнесе лекции пред публиката в Габрово и Велико Търново.

Карикатурен десант
100 години от Октомврийската революция – изложба на клуб „Архигум“,Украйна
Карикатура
/5 октомври 2017 - 28 февруари 2018, Зала 5/

Изложбата показва карикатура (84 творби на 21 автора) от 1917 до 2017 година с поглед назад към Октомврийската революция и нейните обещания.

„Как е изглеждала страната, в която сме родени и израснали?“, пита Виктор Кудин, оглавяващ клуба за карикатура „Архигум“ в Украйна и отговоря:

„Била е страната на „Голямата лъжа“, страната на диктатурата на партийните лидери, в която съществуващите структури са обхващали цялото общество. В този момент е изглеждало невъзможно монолитът на Партия и народ някога да се разпадне. Режимът не се страхувал от физически действия срещу себе си. Основният му страх идвал от идеологическия и духовния протест, въплътен в думите и картините. За да се преборят с него е имало отдели на Народния комисариат на вътрешните работи под формата на съюзи на художниците, композиторите и писателите.“

„През цялата история на СССР не познавам ни една творба на някой художник на територията на страната, която да е била използвана срещу правителството.“,споделя друг член на клуба Владимир Казаневски.

Но някъде през 70-те години на миналия век художниците започват да участват в международни конкурси за карикатура. Появяват се нееднозначни творби, свързани с властта и всички са доволни от това.

В този период Михаил Златковски се превръща в основен „антисъветски човек“. А и клубът „Архигум“ не изостава по-назад. Художници като Кособукин, Казански, Кудин, Казаневски завоюват първи места на международни конкурси, докато творбите им не могат да се печатат в Съветския съюз.

Карикатурен десант
С (без) думи – самостоятелна изложба на Маргарита Янчева
Карикатура
/5 октомври 2017 - 28 февруари 2018, Зала 5/

Поканата за самостоятелната изложбата на Маргарита Янчева е част от наградата на Дома на хумора и сатирата, с която авторката бе отличена на 42. Национална изложба на карикатурата през април 2017 година в София. Тя е петнадесетият поред лауреат на тази специална награда. Изложбата представя 32 оригинални карикатури.

Маргарита Янчева е родена през 1971 г. в София, където живее и работи. Сътрудничи на в. „Стършел“ и членува в СБХ – секция „Карикатура“.

Участва в общи изложби в България, Турция, Гърция, Сърбия, Франция, Испания. През последните години представя самостоятелни изложби в Словакия, Македония и България.

След Наградата за млад автор на в. „Стършел“ (1997), художничката става лауреат на още престижни отличия: Награда на секция „Карикатура“ на СБХ от 37. Национална изложба (2012), Втора награда от Биеналето на карикатурата – Верчели, Италия (2014), Награда „Сребърна маска“ – Вевчани, Македония (2015), Награда на вестник „Стършел“ и Награда на Музея „Дом на хумора и сатирата“ от 42. Национална изложба на карикатурата – София (2017).

Маргарита Янчева ще бъде специален гост на откриването на "Карикатурен десант"-2017.

Карикатурен десант
Метафори и пропаганда. Вестник „Папагал“ в периода 1939–1953
Репродукции на вестник "Папагал"
/5 октомври 2017 - 28 февруари 2018, Зала 5/

Изложбата представя изследване на художника, изследователя и писателя Антон Стайков върху историята на сатиричния вестник "Папагал" в периода 1939-1953. Представени са 40 репродукции на вестника и 80 дигитализирани изображения върху монитор. Те разкриват съдбата на България в трагичния военен преход между царство и народна република през обектива на карикатурата, пропагандата, стереотипите за съседите и великите сили.

Антон Стайков бе член на журито на 23. Международно биенале на хумора и сатирата в изкуството - Габрово 2017. Той завършва живопис във ВИИИ „Николай Павлович. Продължава образованието си като посещава курс по анимация в Израел и има докторска степен по семиотика на рекламата. Съучредител е на секция „Комикс“ в СБХ; куратор на международната изложба Sofia Comics Expo 2014 и Първата национална изложба на българския комикс, 2013. Пише множество статии за писатели, художници и преводачи за български вестници и списания; има научни публикации в сборници и годишници на Софийския универстет и БАН.

Във своето въведение към изследването и изложбата Стайков казва: "Още в края на XIX век в Европа са публикувани подобни издания, които са информирали и пропагандирали по забавен, опростен, а често и откровено манипулативен начин. Една голяма карикатура или няколко последователни картинки (подобно на комикс) представят в сатирична форма актуално политическо събитие, като използват разбираема за всички метафора. Светът е показан като стилизирана сцена, на която познати клиширани герои, представящи отделни държави, партии и групи, разиграват взаимоотношения на любов, омраза, предателство и т.н."

Интересно е да се отбележи, че „Папагал“ е двуезичен – преди 1944 г. се издава последователно на български и английски, български и немски, български и унгарски, а след 1948 г. – на български и турски езици. Различните политически режими, през които излиза вестника, определят неговите цели и художествени качества, както и художниците, които му сътрудничат.

Карикатурен десант
"Стършел" и приятели
Карикатура, документални материали
/5 октомври 2017 - 28 февруари 2018, Зала 7/

Вестник "Стършел" - пионерът на саритирата в България - е партньор и поддържник на Дома на хумора и сатирата от самото създаване на Музея. Затова "Стършел и приятели", част от тазгодишния "Карикатурен десант", носи усещането за истински приятелска визита. Изложбата представя оригинални карикатури и документални материали от архивите на вестника. Но кой би могъл да представи най-добре "Стършел" от един дългогодишен член на редакционния екип? Думата има Румен Белчев:
"Няма друг български вестник, който да е излизал седемдесет години без прекъсване, без смяна на името, без смяна на нрава.
Всеки петък, като се започне от далечната 1946 година, бодливото заглавие, рисувано от Борис Ангелушев, грейва от вестникарските щандове.
Сатиричните издания на бившите социалистически страни изчезнаха едно след друго, но „Стършел“ продължава смело напред.
Защо?
Защото „Стършел“ не е обикновен вестник. Той е общност от писатели, художници и читатели.
Нещо повече от общност – той е своеобразен клуб на критично мислещите, на възприелите стършеловия девиз:
„Опозиция на всяка власт, отпор на всяка тъпота!“
На всички тях – приятелите на вестника, приятелите на почтеността и свободното слово, е посветена тази изложба, събрала съхранени в редакционния архив рисунки на три поколения стършелови художници.
Някои от шаржираните политически физиономии си припомняме вече трудно, но това е само доказателство, че политическата кариера може да е дълга или кратка, но за съжаление на кариеристите – изкуството е вечно!
Те ще останат в историята, само че – като карикатури.
И повечето си го заслужават!

В изложбата със свои карикатури участват 17 художници: Велин Андреев, Генчо Симеонов,Доньо Донев, Милко Диков, Георги Чавдаров, Георги Чаушов, Валери Лютов, Николай Пекарев, Ивайло Нинов, Мирчо Мирчев, Христо Комарницки, Любомир Михайлов, Чавдар Николов, Светлин Стефанов, Иван Кутузов, Ивайло Цветков, Маргарита Янчева.
Освен карикатурите, в изложбата са представени десетки документи и снимки от седемдесетгодишната история на вестника."